מבוא וסקירת ספרות – כלים מעשיים לכתיבה יעילה

סקירת הספרות – כחלק מהמבוא או בנפרד ממנו – היא במקרים רבים אחד החלקים הקשים ביותר לכתיבה. קראתם המון, סיכמתם המון, ועכשיו אתם צריכים לשזור הכול באופן הגיוני שיבטא הן את הידע שלכם, והן את ההיגיון של המחקר שלכם. איך מארגנים את כל זה?

בסדנה לא נעסוק בתוכן המחקר שלכם – על זה דיברתם ועוד תדברו עם המנחה; גם לא נתמקד במבנה המוכר של "מבוא, סקירת ספרות, שיטה". זה הבסיס ואת זה אתם בוודאי מכירים.

במקום זה נתמקד בהיבטים מבניים של הכתיבה ושל מבנה הפסקה והמשפט כדי שתוכלו ליצור טקסט שוטף וקוהרנטי, כזה שיאפשר למנחה שלכם להעיר לכם הערות חשובות, ולכם להתקדם ולהגיש טיוטה או נוסח סופי.  

  • לתלמידי מחקר שכבר גיבשו שאלת מחקר ומתחבטים איך לארגן את סקירת הספרות להצעה.
  • לחוקרים שמצויים בשלבים מתקדמים של המחקר ומארגנים מחדש את המבוא ואת סקירת הספרות.
  • לכותבים שמעבדים עבודות תזה ודוקטורט למאמר.

לא, הדוגמאות יהיו בעברית, אבל העקרונות מתאימים לכתיבה בכל השפות.

כן, אבל רק מצד ההיגיון של הטקסט. לא נעסוק בתיקוני לשון שמבוססים על עברית נכונה.

בסדנה נלמד עקרונות. אפשר להתלבט עם חברי הקבוצה בנוגע ליישום במחקר הפרטי – כולם ילמדו מכך; אפשר לשאול שאלות כלליות; ואפשר לשבת בשקט…

הסדנה יכולה לעזור במידה מסוימת משום שבני האדם מפנימים רק את מה שהם פתוחים להפנים. סביר להניח שחלק מהעקרונות יוטמעו ויחסכו עבודה (אולי רבה) בעתיד, ואחרים, שעוסקים בסוגיות שטרם נתקלתם בהם, יישארו בינתיים על הנייר ויחכו לזמנם. עם זה די שיש לכם שניים או שלושה מאמרים וכיוון של שאלת מחקר כדי להפיק מהסדנה תועלת.  

קראת? – הרווחת! אבל חוץ מעניין אחד, הסדנה עוסקת בהיבטים אחרים של הכתיבה. (לפרטים על הפרק והספר ראו כאן).

  • המכשולים שמקשים על כותבים להציג רעיון ברור
  • ההבדל בין "עובדה" ל"טענה" וחשיבותו לכתיבה
  • פסקה כרונולוגית – מאפייניה ודגשים בכתיבתה.
  • פסקה רעיונית/תמטית – מאפייניה ודגשים בכתיבתה.
  • עבודה עצמית ליישום העקרונות ולהתייעצויות

משך הסדנה

3 שעות (כולל הפסקה)

מחיר

120 ש״ח

מספר המשתתפים

עד 14

הסדנה הבאה

21.1.2018

מקום

הספרייה למדעי החברה, לניהול ולחינוך באוניברסיטת תל אביב

להזמנת סדנה לחברי סגל במוסדות אקדמיים או לחוקרים במכוני מחקר ראו כאן .
את כל הסדנאות אפשר להתאים לקהל היעד.

סגירת תפריט