בשעה טובה יצא לאור ספרו של אבי גרפינקל "איך כותבים: מדריך לכתיבה אקדמית ועיונית" (ידיעות ספרים, 2018), ובו הפרק "כתיבה על בסיס מחקר במדעי החברה" שהייתה לי הזכות לכתוב. 
הפרק מפרק את חלקי המאמר/ תזה/ דוקטורט לחלקיו ומפרט מה אמור להיות בכל חלק במטרה להקל על ההתלבטות בארגון הטקסט: האם לכלול את סקירת הספרות בתוך המבוא או לייחד לה פרק נפרד? איפה להציג את שאלת המחקר? איך להימנע מחזרות? איך בדיוק לכתוב את השיטה ואיפה? כמה לפרט? מה צריכות להיות הכותרות? איך להציג את הממצאים/ הניתוח? מה היחס בין הדיון לסיכום ולמה כדאי לשים לב? במילים אחרות הפרק פורט לפרוטות את ההנחיות המוכרות בדרך כלל של מבוא, סקירת ספרות, שיטה, ממצאים ודיון ומפנה את תשומת הלב להיבטים שכותבים מתחבטים בהם.   

מכיוון שהפרק עוסק במגוון שיטות הכתיבה המקובלות במדעי החברה (חלקן משותפות גם למדעי הרוח) – כתיבה איכותנית, כתיבה כמותנית, במבנה מחקר קלסי או נרטיבי יותר – הוא מאפשר להסתכל על הכתיבה בתחום במבט-על, וכך להחליט החלטה מושכלת יותר באיזו דרך כדאי לכתוב. 

הפרק על מדעי החברה מיועד לכל מי שכותב על בסיס של מחקר – מסטרנטים ודוקטורנטים, חוקרים באקדמיה ובמכוני מחקר, תלמידי תואר שני (ולעיתים גם ראשון) שכותבים סמינר מחקר, וכן מרצים שמלמדים כתיבה ומנחים.
המונח "מדעי החברה" מתייחס כאן לכתיבה מחקרית במובנה הכולל ביותר, וכולל גם את כל התחומים המשיקים כך או אחרת לתחומים המכונים בדרך כלל בשם זה: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, חינוך, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, תקשורת, מדע המדינה, כלכלה, מגדר, סביבה וקיימות, מחקר חברתי במשפטים, היסטוריה, תולדות עם ישראל, גאוגרפיה (אם שכחתי משהו, מוזמנים לכתוב לי ואוסיף) ומכיוון שהגבול אינו תמיד ברור, לעיתים גם בתחומים שנחשבים מדעי הרוח.   

החלקים האחרים של הספר עוסקים במגוון ההיבטים של כתיבה אקדמית ועיונית, ומתאימים גם לתלמידים לתואר ראשון שכותבים עבודות ולכותבים של טקסטים עיוניים אחרים. 

לדף הספר באתר של ידיעות ספרים (תיאור חלקי הספר שם אינו מדויק), לחצו כאן. לקנייה של הספר ב-50 ש"ח כולל משלוח חינם לנקודת חלוקה, מלאו קוד קופון מספר 7575.  

כתיבה נעימה : )

 

סגירת תפריט