להפוך נתונים לסיפור: כתיבת הממצאים והדיון

פרק "הממצאים" – כשהוא נקרא כך או בשם אחר – הוא הפרק שבו אתם פורשים את מה שמצאתם במחקר: בעבודת השדה שלכם, בניתוח הנתונים האמפיריים או בארכיונים. כיצד לארגן את הממצאים וכיצד להציג אותם לקוראת?

אף שלכאורה יש הבדל גדול בין מחקר כמותני לאיכותני, בכל הנוגע לכתיבה שני סוגי המחקר חולקים עקרונות משותפים, בהבדלים קלים. היכרות עם עקרונות אלה והבנה מעמיקה שלהם יכולה לחסוך לכם הרבה בלבול ובזבוז זמן, ולקרב אתכם אל היעד.

  • לחוקרים במדעי החברה שעושים מחקר כמותני וכבר נמצאים בשלב עיבוד הנתונים.
  • לחוקרים במדעי החברה והרוח שעושים מחקר איכותני מסוג ניתוח תמות וכבר נמצאים בשלב הניתוח. שדה המחקר יכול להיות ראיונות, טקסטים, סרטים וכו'.
  • לכותבים שמעבדים למאמר עבודת תזה או חלק  מדוקטורט שמבוססים על מחקר כמותני או איכותני מסוג ניתוח תמות.

  • לחוקרים שעדיין לא החלו במלאכת הניתוח.
  • לחוקרים שכותבים מחקר היסטורי (במדעי הרוח או החברה) – אתם מוזמנים לסדנה לכתיבה היסטורית.

לא, הדוגמאות יהיו בעברית, אבל העקרונות מתאימים לכתיבה בכל השפות.

כן, אבל רק מצד ההיגיון של הטקסט. לא נעסוק בתיקוני לשון שמבוססים על עברית נכונה.

בדיסציפלינות שונות נעשה שימוש בשיטות מחקר מגוונות, נוסף על המחקרים הבין-דיסציפלינריים שהולכים ומתרבים. הסדנה מתאימה לכל מחקר שכולל ניתוח תמות או ניתוח כמותני, ללא תלות בתחום הדעת.

בסדנה נלמד עקרונות. אפשר להתלבט עם חברי הקבוצה בנוגע ליישום במחקר הפרטי – כולם ילמדו מכך; אפשר לשאול שאלות כלליות; ואפשר לשבת בשקט…

מחקר כזה משלב בעצם כמה שיטות מחקר, ולכן במקרה כזה אפשר להפיק תועלת משתי הסדנאות – הן זו של כתיבת הממצאים והן זו של כתיבה היסטורית. (על הסדנה "דבר בדבר: כתיבה במחקר היסטורי", ראו כאן).

כתיבה של מחקר אקדמי כוללת שני היבטים: המחקר עצמו והכתיבה שלו. אף ששני ההיבטים קשורים ותלויים זה בזה, יש ביניהם גם הבדל. בכל הנוגע למחקר – אין תחליף למנחה. הוא/היא בעל/ת הידע: היא תדע לחדד את שאלת המחקר, לאתר כשלים מתודולוגיים, להבהיר את מגבלות המחקר וכו'. ואולם לעיתים הקושי אינו בשאלת המחקר או בניתוח, אלא קודם כול בארגון שלו על הנייר ובהצגתו באופן בהיר, כך שאפשר יהיה להעיר עליו הערות עקרוניות וחשובות. כאן סדנת הכתיבה יכולה לעזור.

(עוד על השאלה איך אדע שהבעיה שלי בכתיבה ולא במחקר עצמו? ראו כאן. יושלם)

במקרה כזה הסדנה יכולה לעזור במידה מסוימת משום שבני אדם מפנימים רק את מה שהם פתוחים להפנים. סביר להניח שחלק מהעקרונות יוטמעו ויחסכו עבודה (אולי רבה) בעתיד, ואחרים, שעוסקים בסוגיות שטרם נתקלתם בהם, יישארו בינתיים על הנייר ויחכו לזמנם.
בדיוק מהסיבה הזאת שמורה לכם הזכות להשתתף בסדנה חוזרת על בסיס מקום פנוי או לשריין לעצמכם מקום ב-50% הנחה.

  • שלושת הרבדים בגוף המחקר/ פרק הממצאים ולמה חשוב להבדיל ביניהם?
  • איך לארגן את הפרק?
  • תיווך הממצאים לקורא – למה חשוב לשים לב?
  • ממצאים ודיון – ביחד או לחוד?
  • הדיון והמבוא ומה שביניהם
  • אפשרות לעבודה עצמית על טקסטים שלכם להטמעת החומר ולהתקדמות אישית (ראו מרחב כתיבה) 

כדי שתטמיעו את העקרונות הרבים הנלמדים בסדנה וכדי שתתקדמו התקדמות של ממש בפרק הממצאים שלכם, מוזמנים להירשם ליום סדנה מלא, שבו נצא להפסקת צהריים ולאחריה נתכנס למרחב כתיבה – עבודה עצמית בחדר הישיבות הסגור של הסדנה (יש Wifi וכיבוד קל) על החומרים שלכם מתוך התייחסות למה שנלמד ועם האפשרות להתייעץ איתי. 
דרוש מחשב נישא. 
(הסדר מרחב הכתיבה מותנה במספר מינימלי של נרשמים)

שתייה חמה וקרה וכיבוד קל יוגשו במשך כל היום. 
בהפסקת הצהריים אפשר לאכול אוכל שהבאתם מהבית (במקום מקרר לאכסון, מיקרו וכלי אוכל); לקנות ארוחה בהנחה בבית הקפה הסמוך Bite, או לצאת להסתובב באזור דיזנגוף. 

משך הסדנה

מ-09:30 עד 13:30
(הסדנה הבסיסית)
או עד 17:00
(סדנה + תרגול)

מחיר (כולל מע"מ)

400 ש״ח
(הסדנה הבסיסית)
או 550 ש"ח

(סדנה + תרגול)

מספר המשתתפים

עד תשעה

הסדנה הבאה

אוקטובר 2018

מקום

מתחם חברוTA
דב הוז 16
תל אביב

את כל הסדנאות אפשר להזמין כהשתלמות ארגונית לחברי סגל וכן להתאימן לקהל היעד 

סגירת תפריט