אל שאלת המחקר ומעבר לה: מבוא וסקירת ספרות

קראתם המון, סיכמתם המון. איך שוזרים הכול באופן הגיוני שיבטא הן את הידע שלכם, והן את ההיגיון של המחקר? מה צריך להיות הסדר? איך להימנע מחזרות? כמה לפרט?

בסדנה לא נעסוק בתוכן המחקר שלכם וגם לא נתמקד במבנה המוכר של "מבוא, סקירת ספרות, שיטה". זה הבסיס ואת זה אתם בוודאי מכירים.

במקום זה נתמקד בעקרונות שיעזרו לכם לארגן את הידע והרעיונות שלכם לטקסט שוטף וקוהרנטי, שיאפשר למנחה/עמיתים שלכם להעיר לכם הערות חשובות, ולכם להתקדם ולהגיש טיוטה או נוסח סופי.  

נדגיש מה ההבדל בין רקע היסטורי, דיון תאורטי ותיאור של שדה המחקר ומהם עקרונות הכתיבה המתאימים לכל חלק וחלק. אבחנה כזאת ותרגול יאפשרו לכם לשלוט טוב יותר בתהליך הכתיבה ולהימנע מלהיסחף אחרי הנוסח שמכתיבים לכם המקורות. 

  • לתלמידי מחקר שמכינים הצעת מחקר
  • לחוקרים שמצויים בשלבים מתקדמים של המחקר ומארגנים מחדש את המבוא ואת סקירת הספרות
  • לכותבים שמעבדים עבודות תזה ודוקטורט למאמר
  • למנחי סטודנטים שרוצים לקבל תובנות נוספות להנחיה

לא, הדוגמאות יהיו בעברית, אבל העקרונות מתאימים לכתיבה בכל השפות.

כן, אבל רק מצד ההיגיון של הטקסט. לא נעסוק בתיקוני לשון שמבוססים על עברית נכונה.

בסדנה נלמד עקרונות. אפשר להתלבט עם חברי הקבוצה בנוגע ליישום במחקר הפרטי – כולם ילמדו מכך; אפשר לשאול שאלות כלליות; ואפשר לשבת בשקט…

הסדנה יכולה לעזור במידה מסוימת משום שבני האדם מפנימים רק את מה שהם פתוחים להפנים. סביר להניח שחלק מהעקרונות יוטמעו ויחסכו עבודה (אולי רבה) בעתיד, ואחרים, שעוסקים בסוגיות שטרם נתקלתם בהם, יישארו בינתיים על הנייר ויחכו לזמנם.
בדיוק מהסיבה הזאת שמורה לכם הזכות להשתתף בסדנה חוזרת על בסיס מקום פנוי או לשריין לעצמכם מקום ב-50% הנחה. 

להפך. הסדנה תאפשר לך להתרחק מהטקסט ולקרוא אותו שוב במבט ביקורתי. כך יתאפשר לך לאתר כשלים ולחדד את האמירה כבר בשלב הזה, לפני ההמתנה לתשובה מהמנחה. יתרה מזאת, אמירה ברורה של מה שברצונך לומר מקלה על המנחה להעיר הערות ענייניות ובונות, ויכולה לחסוך בהמשך בלבול וזמן. וכן – ייתכן שיהיו פסקאות שיהיה צורך לארגן מחדש. אבל מוטב בשלב הזה, מאשר בשלב הבא. 

  • מבוא וסקירת הספרות והיחס ביניהם
  • ההבדל בין "עובדה" ל"טענה" וחשיבותו, בייחוד במבוא למחקר
  • העוגנים בכתיבת מבואות – נקודות האחיזה למבנה הגיוני
  • איתור העיקרון המארגן של הפסקה ומדוע הוא חשוב
  • פסקה כרונולוגית – מאפייניה ודגשים בכתיבתה
  • פסקה רעיונית/תמטית – מאפייניה ודגשים בכתיבתה
  • עבודה עצמית על טקסטים שלכם להטמעת החומר ולהתקדמות אישית במסגרת מרחב כתיבה לתרגול

כדי שתטמיעו את העקרונות הרבים הנלמדים בסדנה וכדי שתתקדמו התקדמות של ממש במבוא ובסקירת הספרות שלכם, מוזמנים להירשם ליום סדנה מלא, שבו נצא להפסקת צהריים ולאחריה נתכנס למרחב כתיבה – עבודה עצמית בחלל העבודה הנעים במתחם, על החומרים שלכם ומתוך התייחסות למה שנלמד. בשעות הללו אעמוד לשירותכם לכל התייעצות, הנחיה וחשיבה משותפת
יש Wi-Fi. דרוש מחשב נישא. 
מתלבטים? אין צורך להחליט עכשיו. אפשר להירשם לסדנה ולהבטיח את מקומכם ובנוגע לעבודה העצמית – להודיע לי יום לפני. 

שתייה חמה וקרה וכיבוד קל יוגשו במשך כל היום. 
בהפסקת הצהריים אפשר לאכול אוכל שהבאתם מהבית (במקום מקרר לאכסון, מיקרו וכלי אוכל); לקנות ארוחה בהנחה בבית הקפה הסמוך Bite, או לצאת להסתובב באזור דיזנגוף. 

משך הסדנה

מ-09:30 עד 13:30 (הסדנה הבסיסית)
או
מ-09:30 עד 17:00 (סדנה ותרגול)

מחיר (כולל מע"מ)

400 ש״ח
(הסדנה הבסיסית)
או 550 ש"ח (סדנה ותרגול)

מספר המשתתפים

עד תשעה

הסדנה הבאה

יום חמישי 6 בספטמבר 2018

מקום

מתחם חברוTA
דב הוז 16
תל אביב

את כל הסדנאות אפשר להזמין כהשתלמות ארגונית לחברי סגל וכן להתאימן לקהל היעד 

קיום הסדנה מותנה במספר מינימלי של משתתפים. הזכות לשינויים שמורה. 

סגירת תפריט